Nieuws

Daar stond ze, Femke.

Daar stond ze, Femke.

30 September 2019

Daar stond ze, Femke. Met haar werkboekje in haar hand en haar verwachtingsvolle blik was ze aan mijn bureau komen staan voor “het oordeel” van de meester. Tijdens een moment waarop mijn klas zelfstandig aan het werk was, was ik aan mijn bureau gaan zitten. De laatste voorbereiding voor een volgende les, wat nakijken. Niet […]

De Agile Learner verbindt twee uitersten in de onderwijsdiscussie

De Agile Learner verbindt twee uitersten in de onderwijsdiscussie

30 September 2019

“Ik wil het levende bewijs zijn dat er geen beperkingen zijn voor de mens”. Deze uitspraak is verbonden aan de marathonloper Eliud Kipchoge. In oktober zal hij weer een poging doen om, in een voor hem ideaal gecreëerde setting, de barrière van 2 uur (21,1 km/uur!) op de marathon te slechten. De uitspraak die Kipchoge […]

Interview Ellen van Drunen

Interview Ellen van Drunen

10 May 2019

“Het leukst vind ik dat kinderen vol verwondering naar de wereld kijken en veel vragen durven te stellen”, was een van de mooie uitspraken van Ellen van Drunen in het interview die Rinke met haar hield. Haar hele leven heeft Ellen al het motto ‘Ik kan het zelf’ en dit brengt ze op inspirerende wijze over […]

Habits of Mind Nederland over de grens

Habits of Mind Nederland over de grens

7 May 2019

Dat onze zuiderburen ons weten te vinden, was al eerder bekend toen we Habits of Mind Nederland in kaart brachten. Maar onlangs zij wij ook benaderd door Sara de Piere van de educatieve organisatie Djapo uit België. Op hun website is te lezen: Djapo is een educatieve organisatie die kinderen keuzes wil leren maken voor […]

Tegen empathie?

Tegen empathie?

7 May 2019

Against Empathy, een prikkelde titel. Wat moet ik hier van denken? En moeten we onze Habit of Mind ‘luisteren met begrip en empathie’ herzien? De ondertitel van het boek (The case for rational compassion)  verraadt al een beetje dat de psycholoog Paul Bloom niet tegen beter gedrag en een betere wereld is. Integendeel. Hij bestrijdt […]

Een Habit of Mind is als je hand uitsteken

Een Habit of Mind is als je hand uitsteken

15 February 2019

De term Habits of Mind is lastig te vertalen. In het Engels bestaat het synoniem dispositions, maar daar kom je in het Nederlands ook niet verder mee. Het woord ‘denkgewoonten’ komt in de buurt, maar dit woord is helaas niet terug te vinden in de woordenboeken. Wij kiezen er daarom voor om de term goed […]

De taal van het leren

De taal van het leren

19 December 2018

Voordat we leren in detail gaan bespreken, moeten we eerst de taal van het leren definiëren. Dit schept duidelijkheid over wat we verstaan onder leren en hoe we met anderen communiceren over ons leren.   Definities zijn van cruciaal belang in de onderwijspraktijk. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat wanneer iemand over ‘kennis’ praat, dat […]

Podcast #2 “Meester ik heb jou nagetekend!”

Podcast #2 “Meester ik heb jou nagetekend!”

15 November 2018

Hoe zou jij reageren op de opmerking van een leerling: “Meester ik heb jou nagetekend!” ?   We hebben weer een podcast gemaakt over een interessant moment in een groep 8. Je kunt hieronder beluisteren hoe Tom daarmee omging.     Of lees de blog hieronder.    “Meester ik heb jou nagetekend!” een verhaal over de […]

Interview Inge Langelaar

Interview Inge Langelaar

15 October 2018

“Het was niet saai, hij vond het echt lastig! De Habits gaven hem dit inzicht.” Inge Langelaar heeft een aantal jaar geleden de plusklas Meer – talent in ontwikkeling opgericht. Ze wilde een goed doordacht aanbod bieden aan kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Tevens vindt zij het belangrijk dat kinderen meer inzicht krijgen in […]

Bonusles van GelukkigHB op onze Academie

Bonusles van GelukkigHB op onze Academie

6 October 2018

Trots en blij met deze samenwerking!   Afgelopen dinsdag 2 oktober was het precies 3 jaar geleden dat wij een introductieworkshop gaven bij GelukkigHB in Zwolle. Er zijn veel ervaringen uitgewisseld en puzzelstukjes vielen op hun plek. Na vele contactmomenten en een 2-daagse training, bundelen we nu onze kennis en ervaring als het gaat om […]

Interview Ilse Wassenaar

Interview Ilse Wassenaar

19 September 2018

“Door de Habits in elke les even te benoemen krijgen kinderen steeds meer inzicht in hun eigen functioneren en hun eigen leerdoelen” Ilse Wassenaar geeft les in het Denklab en toen zij een paar jaar geleden een korte presentatie over Habits of Mind volgde, werd ze daar helemaal enthousiast van. In dit interview lees je […]

“Past Habits of Mind bij onze aanpak, ons schoolsysteem?”

“Past Habits of Mind bij onze aanpak, ons schoolsysteem?”

18 September 2018

Deze vraag wordt ons geregeld gesteld. Het antwoord is eigenlijk altijd: ja. Sterker nog, de Habits of Mind zijn al aanwezig in alle klassen! In onze traingingen treffen we nooit leerkrachten die ons bedanken dat we ze op het idee hebben gebracht om leerlingen  aan te moedigen om door te zetten of te streven naar […]

Scaffolding; een steiger bouwen voor stevige Habits of Mind

Scaffolding; een steiger bouwen voor stevige Habits of Mind

17 September 2018

Het gebeurt zelden dat de groep waaraan we uitleggen wat de Habits of Mind zijn, twijfelt aan het nut van deze intelligente gedragingen. Sterker nog, ze moedigen in de dagelijkse praktijk al heel wat HoM aan. Hier ligt de crux van ons gedachtengoed. In een training bij de Meester Aafjesschool in Meteren werd ons duidelijk […]

Wij zijn de kangoeroes!

Wij zijn de kangoeroes!

13 August 2018

Als invaller kom je nog eens ergens. Dit keer mocht ik een woensdagochtend een groep 4 draaien. De leerlingen druppelden vanaf 8:20 binnen. De een afwachtend, de ander enthousiast omdat ze nog nooit een meester hadden gehad! Na wat gesprekjes met kinderen en ouders, viel het mij op dat een groepje kinderen zich met een […]

Ik maak expres 2 fouten

Ik maak expres 2 fouten

12 August 2018

Vanaf de kant, observerend, zie je alles vanuit ander perspectief. Nu ook weer. De stagiaire gaf de taalles, dus ik gaf mijn oren en ogen de kost.   De onderzoeker Graham Nuthall en zijn team installeerde voor langere tijd, allerlei opnameapparatuur in klassen, analyseerde ongelooflijk veel werk van leerlingen en observeerde leerlingen in de klas. […]

Het zijn executieve functies die de klok slaan

Het zijn executieve functies die de klok slaan

20 June 2018

Habits of Mind Nederland bezocht het symposium “Het tienerbrein in de praktijk” geïnitieerd door hoogleraar in de neuropsychologie Jelle Jolles. Op het symposium spraken verschillende collega’s van Jolles over hun onderzoek ten opzichte van het brein, leren en ontwikkeling.   De acht verschillende sprekers wisten in hun betogen voor de Habits of Mind (Doorzetten, Verzamel […]

Alle begin is moeilijk

Alle begin is moeilijk

19 June 2018

  “Everything is hard before it is easy,” said Johann Wolfgang von Goethe    Alle begin is moeilijk. In de 17de eeuw wordt deze zegswijze aangetroffen bij De Brune, 183:   ‘t Begin van alle dingh is swaer,  Maer ‘t wert veel lichter achter naer.   Hoe maken we moeilijke dingen makkelijk? Waarom zijn sommige […]

Tweetverslag #ICOT18

Tweetverslag #ICOT18

19 June 2018

Alweer 3 jaar geleden bezocht Tom de internationale denk-conferentie, ICOT, in Bilbao. Daar had hij de kans om workshops en trainingen te volgen van o.a. James Nottingham, Guy Claxton, Howard Gartner en Art Costa. De conferentie wordt eens in de 2/3 jaar, afwisselend op verschillende werelddelen, gehouden. Eind mei vond de 18e ICOT plaats in […]

X-Honours congresfestival in Leeuwarden

X-Honours congresfestival in Leeuwarden

7 June 2018

Tom ging voor Habits of Mind Nederland naar het congresfestival X-Honours in Leeuwarden. De hoofdgast: James Nottingham, maakte wederom veel indruk! James Nottingham is de bedenker van The Learning Pit, de leerkuil. Dit model is bij velen bekend als visualisatie van het leerproces. Nottingham liet in een van de workshops wederom ervaren hoe ontzettend krachtig […]

Habits of Mind in kaart

Habits of Mind in kaart

15 May 2018

We hebben de spreiding van HoM in Nederland in kaart gebracht! Alle stipjes op de kaart zijn mensen/scholen die in meer of mindere maten met het gedachtengoed van Habits of Mind aan het werk zijn, of zijn geweest. In de legenda kun je ook lezen hoe de spreiding is van primair onderwijs, hoogbegaafden onderwijs, tot […]