door Rinke
Delen
Delen
Uitgangspunt
Waarom we lachen weet niemand echt. Lachen is een instinct dat kan worden herleid tot chimpansees, en het kan onze sociale status te versterken. Humor is een menselijke vorm van onderlinge speelsheid. Buiten het feit dat lachen leuk is, kan het ook geneeskrachtige waarde hebben. Lachen, zo hebben wetenschappers ontdekt, heeft positieve effecten op de fysiologische functies: bloedvaten ontspannen, stress hormonen gaan uiteen, en het immuunsysteem krijgt een boost, inclusief een daling van de hartslag. Gelach produceert afgifte van endorfine en verhoogde zuurstof in het bloed. Het is gebleken dat humor ook psychologische voordelen heeft. Het bevrijdt de creativiteit en lokt uit tot een hoger niveau van denkvaardigheden zoals anticiperen, het vinden van nieuwe relaties, visuele beeldvorming, en het maken van analogieën. Mensen die zich bezighouden met het mysterie van humor hebben de mogelijkheid om situaties vanuit een origineel en vaak interessant gezichtspunt waar te nemen. Ze hebben de neiging om humor vaker in te brengen, om meer waarde te hechten aan het hebben van een gevoel voor humor, humor van anderen te waarderen en te begrijpen, en verbaal speels te zijn in de omgang met anderen. Ze hebben een eigenaardige gemoedstoestand en gedijen op het vinden van tegenstrijdigheden; het waarnemen van dwaasheden (onzinnigheid, zotheid, idioterie), ironie en satire; het vinden van discontinuïteiten (onderbrekingen); en het kunnen lachen om situaties en zichzelf (zelfspot).
Sommige mensen vinden humor in alle verkeerde plaatsen (menselijke verschillen, onbekwaamheid, schadelijk gedrag, vulgariteit, geweld en godslastering). Ze maken gebruik van het lachen om anderen te vernederen. Ze lachen om anderen maar zijn (nog) niet in staat om te lachen om zichzelf. We willen dat leerlingen de habit ‘gevoel voor humor’ verwerven in positieve zin zodat ze onderscheid kunnen maken tussen die situaties van menselijke zwakheid en gebrekkigheid dat compassie vereist en situaties die daadwerkelijk grappig zijn.
Leerlinggedrag
Als studenten deze habit ontwikkelen, leren ze van elkaar te onderscheiden: de clown uithangen en het gebruik van humor tot verhoging van hun eigen of de productiviteit van een groep. Ze leren om zichzelf niet te serieus te nemen. Ze grappen over fouten die zij hebben gemaakt, steken de draak met zichzelf, en zoeken naar de humor en absurditeit in situaties die te rechtvaardigen zijn. Ze ontdekken nieuwe dingen, kunnen goed anticiperen op situaties en zijn makkelijk in de omgang met anderen.
Leerlingen die deze habit goed hebben ontwikkeld worden vaak waargenomen in het gebruik van humor om de spanning van een groep te verlichten. Ze kennen het verschil tussen het gebruik van humor met een ongunstige invloed op de situatie en het gebruik van humor om hun eigen en andermans geesten te verhogen. Ze kunnen een origineel en interessant standpunt innemen en waarderen de humor van anderen. Ze hebben een fantasierijke geest en genereren verhalen, metaforen en woordspelingen. Ze zijn er ook snel bij om te lachen en humoristische verhalen te verzamelen waar ze anderen mee kunnen verrukken.
Bron: Habits of Mind Nederland
Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 4 tot 6 keer per jaar de nieuwsbrief met inspiratie, ontwikkelingen en lesmateriaal!
Het kan zijn dat deze de eerste keer in de spam terecht komt.
Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacyverklaring.