Wat
16 Habits of Mind; de uitrusting van iedere probleemoplosser
Om beter te worden in het oplossen van je eigen problemen en het aangaan van je eigen uitdagingen moet je uitrusting op orde zijn. De ongekende vele problemen in je klas hebben ongekend veel oplossingen. Met slechts 16 Habits of Mind voorzie je de leerlingen met de uitstekende instrumenten om zelf tot de onuitputtelijke bron van oplossingen te komen. Habits of Mind zijn niet de oplossing voor de problemen, ze zijn de oplossing voor hoe je bij een oplossing komt en daarmee in elke situatie relevant!
Waarom
Wat als we hun problemen nou eens bij hen laten?
In het onderwijs doen we heel veel goed werk. Maar we doen vaak niet de juiste dingen met de problemen van de leerlingen. Het overgrote deel van de uitdagingen in de klas zijn namelijk aan hen geadresseerd. Zij zijn probleemeigenaar dus bij hen ligt de sleutel. Daarom moeten we stoppen onze leerlingen te ‘helpen’ met een
oplossing voor hun probleem te vinden, maar hen daarentegen stimuleren hun uitrusting op orde te krijgen voor iedere uitdaging. Art Costa, grondlegger van Habits of Mind, verwoordt het krachtig: “Stop doing it for them”
Hoe
Los de problemen voor leerlingen op en ze leren het nooit, rust ze uit met Habits of Mind en geen probleem is meer veiling!
Het gaat niet vanzelf om van Habits of Mind de krachtige probleemoplossers te maken die ze kunnen zijn. Als leerkracht, als team, ga je zelf voorop om als het ware het denklandschap te verkennen!
Beste leerkracht: de problemen van de leerlingen, zijn niet jouw problemen! Jouw probleem is ‘enkel’: De leerling is onvoldoende behendig de problemen op te
lossen die het geregeld tegenkomt. Kortom: richt je op het verbeteren van hun probleemoplossend vermogen in plaats van zelf problemen op te lossen die je als leerkracht, met jouw eigen probleemoplossend vermogen, al lang de baas bent.Gebruik daarom zelf Habits of Mind uit het cluster samen: habits waar je de leerling bij nodig hebt.Denk en communiceer met helderheid en precisie: spreek dezelfde taal als het gaat om gedragingen die tot succes leiden; Denk samen: denk samen na over inhoud, contexten, strategieën van de 16 Habits of Mind; Luister met begrip en empathie: luister om problemen te begrijpen, niet om ze op te lossen; Ontdek problemen en stel vragen: problemen zijn zelden oppervlakkig. Graaf dieper om het probleem helder te krijgen.
Door uiteenlopende redenen blijven er in de krochten van dit landschap, heel wat denkmanieren liggen, waar nauwelijks beroep op wordt gedaan. Een gemiste kans om deze denkmanieren te oefenen én te waarderen. Eenmaal de boel verkend, kun je de HoM bij je leerlingen op de kaart zetten, je maakt ze de ene keer ster van de show, de andere keer hebben ze een bijrol of figureren ze. De HoM zullen aangeboden moeten worden, vergelijkbaar met het leren van een tweede taal. Ze zijn dus altijd aanwezig, ook in de wereld buiten school (ouders, sportclub enz.). Beter denken levert ook daar zijn meerwaarde. Onthoud: leren is een consequentie van denken. Op het moment dat er niet nagedacht hoeft te worden, zal er wel niet veel geleerd worden. De HoM denkcultuur nastreven zal daarom consequenties hebben voor de manier van lessen voorbereiden en geven. Niet slechts het lesdoel staat centraal, maar ook het denken dat je nodig hebt om dit lesdoel te bereiken. Lesmethodes zullen als bruikbaar middel worden gezien, niet als doel.
Hand in hand zullen de HoM een vaste plek in de cultuur van de school krijgen, er volgen impulsen, ze zijn zichtbaar en hoorbaar en er wordt gereflecteerd en geëvalueerd met de rijke denktaal die HoM kan zijn.
Implementatie
Van ons kun je het volgende leren:
- Hoe je de 16 Habits of Mind introduceert als intelligente gedragingen, nodig wanneer de oplossing voor een probleem
niet direct zichtbaar is. - Hoe je jouw klas/leerling begeleidt naar een oplossing toe, zonder het probleem van ze over te nemen.
- Hoe jij de leerlingen helpt hun uitrusting van probleemoplossend vermogen te vullen en te versterken.
- Hoe je een gezonden denk- en leercultuur creëert in je school
We hebben een divers aanbod, van inspireren en experimenteren, tot een volwaardige implementatie. Afhankelijk van waar je als school staat, kijken we graag samen wat een volgende stap is, zodat we het beste onderwijs aan onze leerlingen kunnen geven. Al onze trajecten bevatten theorie over denken en leren, maar bovenal praktische tools en tips om direct aan de slag te kunnen!