De Agile Learner verbindt twee uitersten in de onderwijsdiscussie

Habit(s): Nieuws
Geplaatst op: 30 september 2019

“Ik wil het levende bewijs zijn dat er geen beperkingen zijn voor de mens”.

Deze uitspraak is verbonden aan de marathonloper Eliud Kipchoge. In oktober zal hij weer een poging doen om, in een voor hem ideaal gecreëerde setting, de barrière van 2 uur (21,1 km/uur!) op de marathon te slechten. De uitspraak die Kipchoge in dit filmpje doet, herken je wellicht als een growth mindset uitspraak. Toch is er meer dan een growth mindset nodig voor een dergelijke prestatie. Onze Australische collega James Anderson spreekt van een Agile Learner. Agile bevat volgens James:

  1. Een growth mindset
  2. Doelgericht oefenen (deliberate practice)
  3. Habits of Mind

Over doelgericht oefenen doet onze Nederlandse recordhouder Abdi Nageeye een pakkende uitspraak:

“In de toekomst gaat er zeker iemand onder de twee uur lopen. Dan moeten ze wel de voetstappen van Kipchoge volgen.”

Dit klinkt niet als rocket science, dat geef ik toe. Maar als ik de vergelijking trek met de onderwijspraktijk dan is hier nog wel wat op aan te merken. Een veelgehoorde uitspraak in de klas: “Meester, ik reken het op mijn eigen manier uit,” getuigt namelijk niet van de kracht van doelgericht oefenen. Daarbij woedt er een alsmaar doorgaande onderwijsdiscussie waarin voorstanders van directe instructie de strijd aangaan met degene die juist voor meer zelfstandigheid, autonomie en eigenaarschap pleiten. Toch zijn deze twee uitersten beiden te vangen in het begrip agile learner van James Anderson. Namelijk:

  • Leer een kind dat er geen beperkingen zijn (growth mindset);
  • Leer een kind doelgericht te oefenen, de voetsporen van je voorgangers te volgen (directe instructie);
  • Maak een kind bewust van de kracht van Habits of Mind om problemen op te lossen en uitdagingen aan te gaan en versterk deze (eigenaarschap).

Zie hier een ultieme vorm van eigenaarschap inclusief directe instructie. Want ook de Habits of Mind zijn in de recordpoging volop aanwezig. Ik schud ze zo uit de mouw: doorzetten, samen denken, toepassen van geleerde kennis in nieuwe situaties, verzamel gegevens met al je zintuigen, managen van impulsiviteit, openstaan voor continu leren, creëren/verbeelden/innoveren……..en ongetwijfeld meer.