Categorieën: Blog

door Tom Witjes

Delen

Categorieën: Blog

Delen

Op de vraag of Nils van der Poel stopt met schaatsen, antwoordt hij dat het wel zijn intentie is.

“Het zou een uitdaging zijn om het nog een keer te doen, maar dat zou niet hetzelfde zijn.” “Er zijn nog grotere uitdagingen voor mij. Daar ben ik nieuwsgierig naar.”

Van der Poel verwoordt hier wat wij met  leerkuil 2.0 beeldend maken. Uitdagingen zijn inderdaad niet hetzelfde. Deze eigengereide schaatser klopte 4 jaar geleden aan bij het Zweedse Olympische comité. Hij had een plan, een toekomstige uitdaging.

Een toekomstige uitdaging ligt in je ambitie zone. Een zone die niet direct te betreden is, simpelweg nog niet haalbaar. Hoe goed je ook je best doet, deze uitdaging is nog te hoog gegrepen voor het moment. Dergelijke uitdagingen zijn een worsteling en lopen uit op teleurstelling. Zo ook voor Van der Poel. Om deze uitdaging te overwinnen moest hij deze opdelen in meerdere, kleine, stapsgewijs moeilijkere, leer-uitdagingen.

Dit is anders dan het simpelweg opknippen van een grote taak. Het verschil zit hem erin dat je van kleinere leer-uitdagingen groeit,  deze leer-uitdagingen vragen elke keer weer  een beetje meer. Dit is precies wat de Zweed met zijn team deed: de toekomstige uitdagingen omvormen tot leer-uitdagingen. Uitdagingen waarvoor Van der Poel de capaciteit bezat, hij klom met een “goedgevulde backpack”. Met het aangaan van deze goedgekozen leer-uitdagingen klom van der Poel de berg van expertise op en kwam de toekomstige uitdaging uiteindelijk in zicht. Hij was zo goed voorbereid op zijn olympische 5 en 10km dat er op de spelen sprake was van een prestatie-uitdaging in zijn prestatiezone. Het vertrekpunt met alle basis die hij onder zijn voeten heeft, is op gelijke hoogte als het doel.

 

Omdat Van der Poel zo hoog op de berg van expertise(de lange afstanden van het langebaanschaatsen) is geklommen, is dit kunstje over 4 jaar nog eens doen inderdaad nog steeds een uitdaging. Maar hij heeft gelijk: niet meer dezelfde uitdaging. De leer-uitdagingen die hij nu heeft overwonnen, zullen in een volgend traject prestatie-uitdagingen zijn die hij zal moeten afwerken. Bedenk voor jezelf maar of dat in dit geval makkelijker of moeilijker is!

Zelf aan de slag met leerkuil 2.0? Kijk in onze etalage

Tom Witjes

*Het 4e type uitdaging: de makkelijke uitdaging, is buiten beschouwing gelaten in de bespreking van Nils van der Poel!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 4 tot 6 keer per jaar de nieuwsbrief met inspiratie, ontwikkelingen en lesmateriaal!
Het kan zijn dat deze de eerste keer in de spam terecht komt.
Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacyverklaring.