door Rinke
Delen
Delen
De uitspraak wordt toegekend aan ons allen bekend: Pippi Langkous. Hoewel fanatiekelingen de uitspraak in het hele oeuvre niet tegenkomen en zich afvragen waarom dit aan Pippi hangt (zie hier), prijkt de tekst aan vele wanden van scholen en is het een veelgehoord levensmotto.
Waarom onzin?
De uitspraak is er zeker een die vanuit een growth mindset ontstaat. Deze instelling is echter geen garantie voor succes of groei. Het is “slechts” het geloof in groei en succes. Een aardig begin. Ooit zei een deelnemer aan een Habits of Mind workshop:
“Ik heb nooit gestuct, ik denk wel dat ik het kan leren, maar ik laat ’t mooi een ander doen!”
De uitdaging om een muur te stucen is voor velen, zonder oefening met een expert, een te grote uitdaging. Deze zal dan opgebroken moeten worden in kleinere uitdagingen om zo de kennis en vaardigheden van het stucen goed onder de knie te krijgen. De inschatting of deze investering in energie en tijd de moeite waard zijn, maakt of je deze (te) moeilijke uitdaging aangaat.
Het leerlandschap
James Anderson borduurt in zijn nieuwe werk The learning landscape voort op de Learning pit. De Learning pit van James Nottingham is van oorsprong meer een lesmodel om een cognitief conflict te creëren, dan een visualisatie van het leerproces. Eerder ontwikkelden wij al twee lesideeën over zo’n cognitief conflict: zie hier en hier. In zijn eenvoud ontbeert het model de complexiteit om een model te staan voor alle uitdagingen die je tegenkomt. Hier kom ik op de uitspraak van Pippi. Niet alle dingen die we nog nooit gedaan hebben zijn van dezelfde orde. Niet alle dingen die je nooit hebt gedaan liggen buiten je comfortzone en behoeven daarom bijzondere inzet en behendige gebruik van Habits of Mind. Mijn stukadoor had mijn muur nog nooit gestukadoord….!
Anderson schetst daarom 4 soorten leeruitdagingen:
- learning challenge;
- performance challenge;
- aspirational challenge;
- downhill challenge.
Ga je de uitdaging aan?
Deze vier soorten leeruitdagingen zijn een goede aanvulling om het leerverhaal voor lerenden inzichtelijk te maken. Het is een leerverhaal waarin mindset, effectieve leer strategieën, effectieve instructie, vaardigheid en Habits of Mind allen een rol spelen. Pas dan kan de lerende eigenaar worden van zijn eigen leerproces en kiezen welke stappen hij kan ondernemen (leerstrategieën), welke kennis en vaardigheden het zich nog moet vergaren en welke houding (habits of Mind) het zichzelf aanmeet om succesvol te zijn. Dit inzicht in het leerlandschap geeft iemand de keuze om de uitdaging wel of niet aan te gaan.
De uitspraak zou daarom moeten worden:
Meer leren over hoe aan de slag te gaan met het leerlandschap en Habits of Mind? Neem contact op voor de mogelijkheden.
Tom Witjes
Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 4 tot 6 keer per jaar de nieuwsbrief met inspiratie, ontwikkelingen en lesmateriaal!
Het kan zijn dat deze de eerste keer in de spam terecht komt.
Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacyverklaring.