Wat te doen als de oplossing voor een probleem niet direct zichtbaar is?

Habit(s): Nieuws
Geplaatst op: 12 juli 2022

In ons spel Proballein werpen we problemen op en bekijken spelers vanuit verschillende Habits of Mind mogelijke oplossers. In de werkelijkheid zijn dergelijke problemen van alledag. PROBALLEIN biedt daarom ook de optie je eigen probleemsituatie “uit te spelen”. Dit zou  bijvoorbeeld goed kunnen met het probleem van een hardloopmaatje. Na een wedstrijdje ontdekte ze dat haar sleutels niet in haar tas zaten… Hoewel de HoM doorzetten en managen van impulsiviteit(zie foto) hun rol in de oplossing wel hebben, brengt deze de oplossing(haar sleutels terug) niet. 

Zij deed wat eenieder zou doen: de tas ondersteboven keren. Niks. Gevolg: paniek. Vervolgens kwam ze tot de ontdekking dat er ook een shirt miste…. gevolg: nog meer paniek. De gedachte dat er iemand in haar tas was geweest, was niet meer uit te bannen. Ook het doemscenario dat ze niet in haar huis kon omdat de persoon met de reservesleutel op vakantie was, kwam op. Deze paniek is een signaal dat je uit een ander vaatje moet tappen. Een andere HoM inschakelen. Doorzetten van het ondersteboven halen van de tas, leverde nog op dat het shirt teruggevonden werd. Maar nog geen sleutel.. Samen denken leverde op dat er meer strategieën werden aangeboord:

  • bij de fiets kijken
  • organisatie vragen naar gevonden voorwerpen
  • de weg bewandelen die er vooraf bewandeld is

De sleutel werd vervolgens snel gevonden. Op een van de tafels waar het inschrijven voor de wedstrijd had plaatsgevonden. Geen van de vrijwilligers had dit “gevonden voorwerp” aangepakt. Dit omdat ze ook niet waren gevonden. Ze waren neergelegd en niet meer opgepakt..

Deze anekdote geeft veel inzicht in de verfijning van Habits of Mind maar ook laat het zien, dat ze veelal niet alleen acteren. Dit omdat een probleem vaak bestaat uit verschillende fases. Verder zijn er in dergelijk probleem ook verschillende momenten waar er over een interventie kan worden nagedacht en kan het dat je op verschillende problemen stuit:

Wanneer je moe bent en je wordt afgeleid, vergeet je sneller iets.

of

Als je in paniek raakt, ga je doemdenken hetgeen nog meer paniek veroorzaakt. 

Tegenover beiden zijn er helpende Habits of Mind te zetten. De ene is meer proactief, de ander meer in het moment zelf. 

Kort door de bocht stellen dat we van dit soort ervaringen rijker worden, is pertinent onjuist. Van de ervaring zelf leren we niks, van de reflectie erop alles. Oftewel: Wat doe ik een volgende keer als ik moe ben en dreig afgeleid te raken/in paniek raak en ga doemdenken. Welke HoM spreek ik aan? Wat kan ik dan doen?  

Bestel het spel via: https://habitsofmind.nl/de-etalage/

Probeer onze gratis lesmaterialen: https://habitsofmind.nl/lesmaterialen/

Neem voor ons scholingsaanbod contact met ons op: info@habitsofmind.nl